Wet- en Regelgeving


Wij helpen u graag met het vinden van een huishoudelijke hulp, maar onze service geldt alleen voor particulieren. Hebt u een bedrijf en bent u op zoek naar schoonmaaksters, dan verwijzen wij u graag naar Schoonmaakster voor Bedrijven.

Regeling Dienstverlening aan Huis


In bovenstaand filmpje leggen we uit hoe de Regeling Dienstverlening aan Huis werkt.

Wanneer u een persoonsgebonden budget ontvangt, kunt u een huishoudelijke hulp in dienst nemen. Daarbij kunt u profiteren van de 'Regeling Dienstverlening aan Huis'. De overheid heeft deze regeling in 2007 in het leven geroepen om de markt voor persoonlijke dienstverlening te stimuleren. Wanneer uw hulp maximaal drie dagen per week bij u aan het werk is, valt hij of zij onder de 'Regeling Dienstverlening aan Huis'. De hulp is dan voor de Belastingdienst niet in loondienst en kan daarom zijn of haar diensten goedkoper aanbieden.

Voorwaarden
Wanneer de hulp bij u aan de slag gaat, moet deze aan verschillende voorwaarden voldoen om onder de 'Regeling Dienstverlening aan Huis' te vallen. De voorwaarden leest u hieronder:

  • De huishoudelijke hulp voert de door u opgegeven taken zelf uit;
  • U betaalt de hulp minimaal het wettelijk minimumloon voor zijn of haar diensten, wanneer u een hulp inschakelt via pgb-huishoudelijke hulp dan is dat altijd het geval;
  • Er is sprake van een gezagsverhouding, u bent werkgever en de huishoudelijke hulp is werknemer;
  • De hulp werkt maximaal drie dagen per week voor u;
  • U betaalt de hulp een vakantietoeslag van 8%. Wanneer u een hulp inschakelt via pgb-huishoudelijke hulp dan is dat altijd het geval;
  • De hulp heeft recht op vakantie, bij ons betaalt u daar niets extra's voor;
  • De hulp dient zijn of haar inkomsten op te geven aan de Belastingdienst;
  • Wilt u uw hulp ontslaan? Dan heeft u geen ontslagvergunning nodig, u dient wel de afgesproken opzegtermijn in acht te nemen.
    NB: Indien u geen opzegtermijn afspreekt met de hulp, geldt de wettelijke opzegtermijn van één maand.

Werkzaamheden
Als de hulp bij u in dienst is, mag deze verschillende werkzaamheden voor u uitvoeren:

  • Hulp in de huishouding;
  • Oppassen;
  • Verzorgen van huisdieren;
  • Boodschappen doen;
  • Medicijnen ophalen;
  • Alfahulp;
  • De tuin onderhouden;
  • Brengen en halen van gezinsleden.

De wet 'Koop op afstand'

Wanneer u een product of dienst op afstand aanschaft dan heeft u volgens de wet 'Koop op afstand' recht op zeven dagen bedenktijd. Deze wet geldt wanneer u aankopen doet via internet, telefoon, fax of uit een catalogus. De zeven dagen bedenktijd gaan in vanaf de dag dat u het product in huis krijgt.

Maar niet elke aankoop via internet, telefoon, fax of catalogus is een koop op afstand. Er zijn verschillende uitzonderingen, zoals:

  • Een reis die u online boekt;
  • Producten die u op maat laat maken;
  • Tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften;
  • Producten die snel kunnen bederven;
  • Een dienst die u meteen wilt laten beginnen.

Het aanvragen van een huishoudelijke hulp via pgb-huishoudelijkehulp.nl is ook een aanvraag voor een product of dienst op maat. Wij gaan immers op zoek naar iemand die aan uw wensen voldoet. Daarnaast geeft u ons bij het doen van een aanvraag de toestemming om direct te beginnen met het zoeken naar een geschikte hulp. Bij ons gelden de zeven dagen bedenktijd dus niet. Mocht de hulp niet aan uw wensen voldoen, dan kunt u dit binnen veertien dagen doorgeven. Wij gaan dan gratis voor u op zoek naar een geschikte nieuwe hulp als uw hulp stopt.

Ziekte

Als de schoonmaakster ziek is, moet u officieel gezien de eerste zes weken 70% doorbetalen (art. 7:629 lid 2 BW). Toch merken we dat de meeste mensen afspreken dat de schoonmaakster op een andere dag langs komt om de uren in te halen. U kunt dit zelf met de schoonmaakster afspreken en eventueel vastleggen in het contract. 

Indien de schoonmaakster langdurig ziek is, kunt u bij ons wel een nieuwe schoonmaakster aanvragen. Dit valt meestal nog onder onze garantie. 


Schrijf u in en profiteer direct van onze service!